Historiek

De Klapper is geboren en getogen in het Oost-Vlaamse Eeklo.
In 1978 verscheen op initiatief van Piet De Baets, uitgever van het plaatselijk publiciteitsblad Taptoe, het “Adresboek van Eeklo”, een lijvig boek dat qua inhoud, concept en filosofie een vroeg voorbeeld was voor de latere uitgave van “De Klapper”.
Een vriend en medewerker van De Baets, Richard D’Havé, zorgde later voor een vervolg op dit Eeklose adresboek. Met zijn zakelijk vernuft en gevoel voor “het gat in de markt” zagen zo in geen tijd een zevental adresboeken in de omliggende gemeenten het licht. Ze kregen de toepasselijke naam “De Klapper” en werden al vlug een onmisbaar begrip in ieder huisgezin.
 

Jean-Pierre
In 1989 overleed Richard D’havé echter en zijn zoon Jean-Pierre -ondertussen al elf jaar actief bij vader Richard - zette de zaak verder. Het aantal nieuwe uitgaven steeg bestendig. Bij het cijfer 19 bleek een forse uitbreiding dringend noodzakelijk. Jean-Pierre keek uit naar financiële, technische en logistieke steun. Die vond hij in 1999 eigenaardig genoeg bij… Piet de Baets, die met plannen liep om voor zijn advertentieblad Taptoe een eigen professionele zetterij op te starten. Hij kon nog wat extra zetwerk gebruiken en kwam op zoek daarnaar spontaan bij “De Klapper” en de zoon van zijn stadsgenoot en vriend D’Havé terecht.
 

Ambitieus
De Baets kocht zich voor een meerderheid van de aandelen in bij “De Klapper” en samen met zijn medevennoot Jean-Pierre werd het ambitieuze plan opgezet om snel het aantal uitgaven in Oost-Vlaanderen op te voeren. Het lukte en klikte aardig onder het tweetal. In 2001 het aantal edities in Oost-Vlaanderen al tot 31 gestegen.

 

Flapuit
In 2003 namen ze samen uitgeverij “De Flapuit” over. Dit was een gelijkaardig initiatief met een 35-tal uitgaven, ook al 20 jaar actief, maar uitsluitend in West-Vlaanderen. De Flapuit en De Klapper bleken merkwaardig complementair.
Een mooiere synergie en samengaan van twee firma’s was bijna niet denkbaar.
Nadat het opkomend spook van de “wet op de privacy” met veel studiewerk, raadplegingen en aangepaste technologie bedwongen werd, ging het tweetal resoluut verder op hun uitbreidingstocht.

Uitbreidingsgolf
In 2000 ging de bvba De Klapper en in 2007 de bvba De Flapuit op in het overkoepelende Media Books nv, klaar voor de grote uitbreidingsgolf.
In 2006 verhuisden de kantoren van De Flapuit van Ooigem naar Eeklo en werd er één gezamenlijke redactie opgericht voor de uitgave van ondertussen meer dan 100 adressengidsen in evenveel gemeenten.
De Klapper bereikt daardoor meer dan 800.000 gezinnen.